Den store bussboka

Historier fra bussjåfører

God og dårlig service

04Busselskapene er avhengig av sjåfører som yter god service, slik at passasjerene kommer tilbake. De fleste sjåfører har valgt nettopp dette yrket fordi de liker å treffe mennesker, og er dermed hyggelig, smilende og yter veldig god service. Det finnes dessverre unntak også, og her kommer et knippe eksempler på både god og dårlig service fra bussjåfører.

Det er ikke alltid lett å samkjøre pauser og reguleringstider med god service:

Kunde… Hei! :-)
Sjåfør… Hei! :-)
Kunde.. Kan vi komme inn?
Sjåfør… Jeg har pause nå! :-)
Kunde… Ja? Men, kan vi komme inn?
Sjåfør… Helst ikke. :-)
Kunde… Hvorfor ikke?
Sjåfør… Jeg har pause nå. :|
Kunde… Ja, men kan vi komme inn?
Sjåfør… Helst ikke :-)
.
.
.
Sjåfør.. Javel da, kom inn. :|

En annen sjåfør, som var ute og kjørte servicebuss, skulle til pause klokken halv tolv. Pausa var kort, og like før bussen skulle dra fra rutebilstasjonen, kom to eldre personer spaserende og lurte på hvor denne ruta skulle. Sjåføren forklarte at det var tid for pause nå, og at bussen nettopp kom fra det stedet pensjonistene skulle til. «Men pytt pytt», sa sjåføren, glad og hyggelig som jo en bussjåfør er, «hopp inn, så skal jeg kjøre dere opp likevel». Ekteparet var storfornøyde og smilte og pratet med sjåføren hele veien, og takket så hjertelig da de ble sluppet av. Sjåføren gikk kanskje glipp av noe av pausa si, men senere viste det seg at det utrolig takknemlige eldre paret var foreldrene til sjefen.

En annen sjåfør hadde kanskje et litt annet syn på akkurat det med service. To sjåfører stod sammen og den ene hadde en sterk tendens til å ofte dra før tida var inne. Denne sjåføren sa til den andre: «Hvis det kommer flere folk, så bare si at jeg ruslet så smått av gårde.» Og så dro sjåføren med bussen sin.

En sjåfør som var veldig avslappet, hadde av ukjente årsaker blitt forsinket på ruta si. Da han kom til et busstopp stod det passasjerer der som hadde ventet og var irriterte på sjåføren. «Du skulle ha vært her for ti minutter siden», snøftet de. «Å, hvorfor det? Hva var det som skjedde da?» var sjåførens kontante svar.

I et serviceyrke vil man alltid møte på både hyggelige og… uhyggelige mennesker, og må lære seg å takle alle typer. Fordelen er at mange typer mennesker kan føre til mange artige historier

Updated: 12. februar 2015 — 18:11

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Den store bussboka © 2015 Frontier Theme