Den store bussboka

Historier fra bussjåfører

Bussidrett

01I disse idrettinspirerte tider kan man jo komme til å fantasere om hvordan det hadde vært om busser og bussjåfører hadde sitt eget bussmesterskap. Dette mesterskapet ville selvsagt hatt sine helt egne grener, tilpasset sjåførenes busshverdag. Her kommer en liten beskrivelse av noen av grenene, slik det kanskje kunne ha foregått.

Bussvask er en naturlig del av bussmesterskapet. Her konkurreres det selvsagt i å gjøre bussen ren fortest mulig. Resultatet må inspiseres av dommere, og sportgrenen inndeles i innvendig og utvendig vask.

Dieselfylling er en gren som innebærer å fylle diesel raskest mulig, mest effektivt med minst søl, og oppnå fullest mulig tank. AdBlue-fylling minner om dieselfyllinggrenen, og her er det meget viktig å ikke fylle feil, det gir mange minuspoeng.

Slipsknuteknytting er en avansert gren der ofte kinesere gjør det veldig bra. Det konkurreres i ulike typer slipsknuter og forskjellige typer slips, der hastighet og presisjon teller på poengskalaen.

Å legge på og ta av kjetting er en presisjonssport for spreke sjåfører. Kjettingene er tunge å håndtere, og her er det om å gjøre å legge på kjettingen raskt og passe stramt. Hvis man må kjøre for mange ganger frem og tilbake med bussen for å få alt til å stemme, så fører det til minuspoeng.

I bussrallycross på bane, med busstopp og passasjerer gjelder det ikke bare å komme fort frem, men å kjøre trygt og behagelig for kundene. Man må selvsagt ta på og slippe av passasjerer underveis, for det er busstopp og bussbuer rundt forbi på banen. Man kan risikere at noen spyr i bussen, eller at man får passasjerer med rullatorer eller barnevogn. Bussrally på heieveier går ut på det samme, men man har ikke med seg kartleser, for det har man jo ikke i en vanlig busshverdag. Man har også tredje og fjerde kategori: bussrally i by eller bygd.

Rullestolheisbruk er en spesialgren som krever både omsorg, service og koordinering. Rullestolbrukeren skal hjelpes inn og ut av bussen på en rask og kundevennlig måte. Rullestolvelt gir strykkarakter.

Billettering er jo også en selvsagt gren. Her skal man billettere fortest mulig, billettere må være riktige og summen i veska må stemme etterpå.

I busshinderløype hopper man fra rampe over forskjellige typer hinder. Man kjører gjennom rør og snirkler seg mellom kjegler. Her må man være både rask og presis for å vinne og passasjerene må selvsagt også ha det rimelig komfortabelt.

Kunstkjøring er en fascinerende sportsgren der én eller flere busser kjører i mønster og piruetter og sånn, en slags bussdans. Dette forutsetter jo selvsagt finjustering av kjøreteknikk og er meget krevende. Kun for erfarne sjåfører.

Synkronvinduspussing er også en gren, der to eller flere busser (lagsynkronvinduspussing) står ved siden av hverandre og lager kunstnerisk vinduspussing, synkront selvsagt. Krevende, men vakkert.

Pengeoppgjør er en presisjonssport i konsentrasjon og kalkulering, for her det ikke bare om å gjøre å være fort ferdig, men å ha regnet riktig og skrevet blanketten på en forståelig måte.

Det ville i tillegg sikkert ha finnes ytterligere bussmesterskapgrener i tillegg til de ovennevnte. Det hadde vært noe, å være olympisk bussmester! Man øver jo på mange av disse tingene hver gang man er på jobb. Ja, kanskje om noen år, kanskje om noen år.

Updated: 13. februar 2015 — 15:37

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Den store bussboka © 2015 Frontier Theme