Den store bussboka

Historier fra bussjåfører

Fartsdumper

12Det finnes mange historier om fartsdumper som kombinert med for mye fart lager ubehageligheter. Litt fordi det finnes mange busser som kjører rundt hver eneste dag, og litt fordi det også finnes veldig mange fartsdumper.

En dag kjørte en liten servicebuss rundt i et byggefelt med dagens lass passasjerer. Det satt blant annet en mor med to døtre på klappsetene helt bak i dumpa. Den ene datteren var så liten at hun satt i barnevogn, den andre satt på klappsetet ved siden av moren sin. Servicebussjåføren kom kjørende mens han satt helt i sine egne tanker, og overså dermed fartsdumpen. Disse servicebussene har ofte et veldig stort overheng bak, og de som sitter bakerst får en mangedoblet effekt ved dumpoverstigninger i store hastigheter. Siden sjåføren jo ikke hadde sett fartsdumpen, så raste bussen over den uten å bremse først. Dermed hoppet menneskene på klappsetene i taket og sjåføren hørte skremte stønn bakfra i bussen i det den hoppet over fartsdumpen. Passasjerene som ble hardest rammet av dette kom stormende frem i bussen og skjelte ut sjåføren, som i følge dem absolutt ikke burde hatt bussertifikat eller jobbet i denne bransjen. Sjåføren beklaget så godt det lot seg gjøre, gav passasjerene pengene for turen tilbake, og ble siden den gang mye flinkere til å se etter fartsdumper.

Mange ganger treffer man på asfaltarbeide rundt forbi, og av og til jobber arbeiderne med å lage nye fartsdumper. Så bra, det ønsker jo alle bussjåfører seg. Særlig på servicebussene som bare kjører rundt i tettbygd strøk hele tiden, for de har gjerne rekord i daglige fartsdumppasseringer. En sjåfør telte alle fartsdumpene og laget statistikk over ukentlige passeringer. Det ble noen hundre.

Når det kommer nye fartsdumper rundt forbi, blir de ikke alltid merket så godt med én gang. Da ligger de der bare som en sort asfaltert flekk og skaper uventet spenning blant diverse trafikkanter. Som for eksempel sjåføren i denne historien, som kom kjørende og ikke ante noe om denne nye fartsdumpen. Hvilken fart man har over fartsdumpene med buss kommer selvsagt litt an på utforminga på fartsdumpen, men det er en ganske god og gylden regel at man senker farta betraktelig, til maksimalt 40 km/t. I dette tilfellet durte sjåføren over dumpen i vanlig fart, og det smalt og ristet i hele bussen. Vekslepengene som lå i den lille skåla ved billettmaskina spratt utover hele gulvet. Sjåføren var forfjamset og en hjelpsom passasjer kom springende frem og samlet opp alle myntene som lå utover seter og gulv. Det verste med historien er at sjåføren faktisk glemte denne fartsdumpen på neste tur også, og gav et nytt lass med busspassasjerer en følelse av en femmer på Richters skala. Vekslepengene spratt igjen veggimellom, men denne gangen kom ingen kom frem for å plukke de opp. En mann var derimot svært arg, han hadde nemlig også vært passasjer den første gangen sjåføren overså denne fartsdumpen, og han kom med et knippe gloser han syntes var passende for anledningen.

Updated: 13. februar 2015 — 15:12

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Den store bussboka © 2015 Frontier Theme