Den store bussboka

Historier fra bussjåfører

Caps vs. solbriller

15Busser har jo enorme frontruter, og da kan sola ofte bli både svært varm og forstyrrende. Varmen tar klimaanlegget seg stort sett av, men sollyset må man jo temme ved bruk av for eksempel caps eller solbriller. Her kommer en liten analyse av hver av disse, og en konklusjon på hva man egentlig bør bruke når man sitter i førersetet.

En sjåfør var medlem i fagforbundet for yrkessjåfører, YTF, men en dag fikk vedkommende en caps fra en NTF-stand i byen. NTF er YTF’s største konkurrent. I dette busselskapet var nesten alle YTF-ere, og da sjåføren spaserte inn i spiserommet med NTF-caps, holdt det på å bli borgerkrig der inne. De mest karismatiske YTF-ere satte nistematen i halsen og fikk halvkvalt hostet frem at sjåføren gikk med feil caps. Svaret var at det tross alt ikke hadde blitt levert noen caps fra YTF, så da måtte jo sjåføren få gå med de capsene som man faktisk fikk. Neste dag hadde sjåføren plutselig en YTF-caps også, og fra den dagen hang de konkurrerende ved siden av hverandre i ganga hjemme. Når de ikke blir brukt da, selvsagt.

Når det gjelder solbriller, så blir mange sjåfører så lei av billigsolbriller som plutselig går i oppløsning at de kjøper seg et par RayBan eller liknende til sjåførbruk. På en sjåførs gamle briller, kjøpt på den lokale matbutikken, ramlet plutselig den derre neseputa av, og da var solbrillene egentlig transformert fra et hjelpemiddel til et torturinstrument. På noen andre solbriller sjåføren også hadde, som sannsynligvis var kjøpt på en tilfeldig bensinstasjon, ramlet plutselig den ene stanga av. Atter noen andre solbriller delte seg bare helt plutselig og uventet i to. Det er irriterende når solbriller bare uten forvarsel demonterer seg av seg selv, så det er ikke alltid så dumt å gå for noen med ordentlig kvalitet. Kvalitetsbriller lever ofte opp til forventningene, men det er jo ekstra viktig å passe på de. Man kan jo å miste de i asfalten et par ganger, men da er det forhåpentligvis innfatninga som får hakk, ikke selve brilleglassene, og da er det jo ikke så farlig.

Vel, videre til anmeldelse av solbriller og caps til bussjåførbruk. Fordeler med caps er jo for eksempel at man ikke trenger å bruke rullegardina på frontruta, til alle passasjerers store glede. Det er ikke nødvendig å ta av seg caps i tunneler, slik man må med solbriller. Man skjuler eventuell stygg sveis eller uvasket hår, og capser går nesten aldri i stykker. De kan jo imidlertid bli falmet etter hvert da, hvis man bruker de over gjennomsnittet mye. Capser gir også luesveis, og man blir litt klam i hodet etter hvert. En annen bakdel er at capsebremmer kan skygge for speilene, slik at man må vri seg i unaturlige vinkler for å se noe.

Fordeler med solbriller er jo blant annet at det ser jo kult ut, forutsatt at man har noen kule solbriller. Man kan se i valgfri retning uten at noen ser det, og det kan jo være en fordel dersom det for eksempel sitter noen kjekke/pene på bussen som man kan observere i speilet med jevne mellomrom. Solbriller demper sollyset på en behagelig måte, og de demper også skinn fra for eksempel våt vei, det gjør ikke caps. Bakdeler er at det kan bli sårt over ørene, der stengene ligger, hvis man bruker solbriller lenge av ganga. Dessuten er det litt tungvint at man vet liksom ikke helt hvor man skal ha de når man ikke har de på. Dersom man kjøper nye Ray-Bans har man jo ikke så lyst til at de skal ramle i asfalten hver gang man bøyer seg uten å tenke seg om. Det skulle finnes et bra patentert, enkelt og trygt brillefeste av en eller annen slag. De kan jo henge i skjorta, men ramler fort i asfalten og får hakk eller større skader.

Om solbriller eller caps er best egnet er nok helt individuelt. Det kan være ulike grunner og årsaker som gjør at det ene passer bedre enn det andre for forskjellige folk. Det går selvsagt an å bruke begge deler samtidig, men det blir litt innepakket da, litt sånn mopedhjelmaktig. Uansett så må konklusjonen være at det i hvert fall er godt det finnes hjelpemidler for å slippe å få det sterke lyset rett i trynet på solfylte dager.

Updated: 13. februar 2015 — 15:00

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Den store bussboka © 2015 Frontier Theme