Den store bussboka

Historier fra bussjåfører

Å drepe en buss

14Det finnes tallrike måter å drepe en buss på, selv om man vanligvis ikke skulle ønske å oppnå noe slik. I denne historien ble sjåføren på kort varsel spurt om å vikarkjøre for en syk sjåfør. Det dreide seg om en skolebuss mellom to daler. Det ligger jo ofte i kortene at det er en stigning mellom to daler, og det var det også i dette tilfellet. Bussen var av typen gammel og velbrukt og med manuell girkasse med elektronisk skift. Det finnes kanskje hemmelige triks for å få disse girkassene til å gire raskere, men vikarbussjåføren visste i hvert fall ikke om noen slike. Dette medførte at sjåføren holdt tredje gir opp alle kleivene. For å gire til fjerde gir tok så lang tid at i mellomtiden hadde turtallet sunket så mye at motoren bare gav fra seg noen halvkvalte stønn og hele bussen rykket. Sjåføren måtte da raskt gire ned igjen for å redde situasjonen. Skoleeleven bak i bussen fniste litt av den underlige kjørestilen til denne nye sjåføren. Likevel kom da bussen dit den skulle, og sjåføren pustet lettet ut på tilbakeveien. Så kom disse bratte kleivene igjen, og bussen begynte på nedstigingen. For å spare bremsene satte sjåføren på hjelpebremsen, samt girte til et lavt gir som også aktiverte motorbremsen. Da bussen kom nesten til bunnen av kleivene, oppdaget plutselig sjåføren et rødt lys. Oljetemperatur! Er det noe man har lært, er det i hvert fall at røde, særlig oljerelaterte, lys ikke bør ignoreres, så sjåføren stoppet i veikanten. Det kom en annen buss forbi, som stoppet og sjåføren ble med på rådslaging. Sjåførene kom frem til at dette måtte skyldes det høye turtallet på vei ned fra heia, men mente at det ikke var risikabelt å kjøre bussen tilbake de to kilometerne til bussparkeringa. Så satset de på at temperaturen hadde sunket til dagen etter og at alt da igjen var fryd og gammen. Som tenkt, så gjort. Bussen ble parkert og sjåførene gikk hjem for dagen. Dagen etter gikk det rykter om at det fremdeles var røde lamper som lyste i denne bussen og vikarsjåføren fikk et lite grøss gjennom seg da plutselig denne bussen stod parkert, uten skilt, sammen med de kasserte bussene. Det var visst noe oljerelatert.

Noen kan komme til å drepe en buss i et forsøk på stuntkjøring, men det vil jo helst gå godt. En sjåfør så sitt snitt på en glatt dag til å satse på en gigantisk sladd da bussen skulle parkeres inntil ei lasterampe. Føret var mer ustabilt enn sjåføren hadde ventet, sladden tok overhånd og bussen seilet vakkert inn mot rampa og stoppet få centimeter fra den. En arbeider stod og så på dette og kommenterte tørt da sjåføren kom ut av bussen: «Var ikke den vel tøff?». «Å nei, det var kald beregning», svarte sjåføren og klistret på seg et avslappet herre-over-situasjonen-blikk. Sjåføren gikk rolig videre, men i det øyeblikket hjørnet på bussen ble rundet, skalv sjåføren.

Updated: 13. februar 2015 — 13:59

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Den store bussboka © 2015 Frontier Theme